Aby skutecznie promować swoją firmę na Facebooku, musisz zrozumieć wyjątkowe możliwości Facebooka i to, jak różni się on od innych mediów. Tak jak nie publikujesz reklamy radiowej w telewizji, nie powinieneś reklamować się na Facebooku w taki sposób, w jaki reklamujesz się w czasopiśmie lub na swojej stronie internetowej.
Nie używaj Facebooka do „twardej sprzedaży”
Ludzie uważają Facebooka za zabawną przestrzeń społecznościową, w której rozmawiają ze znajomymi, oglądają zdjęcia i filmy oraz odpoczywają. Musisz dołączyć do rozmów i stać się częścią społeczności, a nie być „outsiderem” biznesowym, który próbuje agresywnie sprzedawać.
Taktyki twardej sprzedaży – takie jak używanie sloganów reklamowych, wielokrotne publikowanie informacji o konkretnym produkcie lub usłudze lub dostarczanie list produktów i cen w oderwaniu od jakiejkolwiek powiązanej rozmowy – spowodują, że inni użytkownicy Cię „przestaną” obserwować. Mogą nawet zamieszczać negatywne komentarze na temat Twojej firmy.
Miej jasny cel i strategię
Ważne jest, aby mieć jasny cel korzystania z Facebooka i strategię, aby ten cel osiągnąć. Na przykład kawiarnia może uznać, że jej celem jest zwiększenie sprzedaży generowanej przez Facebooka o 10% w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Ich strategia może obejmować:
- tworzenie każdego ranka postu z ofertą dnia, używając kodu kuponu, aby można było śledzić sprzedaż na Facebooku
- publikowanie codziennego zdjęcia z klientem, który jest jego „kawowym królem lub królową” dnia
- zachęcanie użytkowników do zamieszczania własnych zdjęć przy kawie
Wyznaczenie celu i strategii wyznacza kierunek dla marketingu na Facebooku i sposób mierzenia sukcesu.
Pamiętaj, bądź człowiekiem, jakim jesteś. Wystarcz być sobą a nie maszyną, której jedynym celem jest zarabianie.
Stwórz ludzki głos dla swojej firmy
Użytkownicy Facebooka lubią rozmawiać z innymi ludźmi – nie z bezosobowym biznesem. Każdy, kto zarządza Twoją stroną na Facebooku, musi umieć pisać głosem, który brzmi prawdziwie i sympatycznie, w stylu, który pasuje do Twojej firmy. Potrzebują również pozwolenia na wyrażanie rzeczy własnymi słowami, a nie firmowym żargonem czy „oficjalnym językiem”.
Publikuj regularnie
W przeciwieństwie do mediów tradycyjnych (tj. czasopism lub telewizji) lub innych mediów internetowych (tj. stron internetowych), media społecznościowe opierają się na częstych aktualizacjach.
Ostatnie badania sugerują, że użytkownicy Facebooka sprawdzają swoją stronę ponad 25 razy w tygodniu i muszą zobaczyć, że regularnie publikujesz nowe materiały. Niektóre przewodniki zalecają publikowanie co najmniej raz dziennie, ale podstawowymi zasadami są publikowanie, gdy masz interesujące treści i ocenianie, jak często Twoi odbiorcy chcą od Ciebie usłyszeć.
Zachęcaj do komentowania i szybkiego odpowiadania
Zachęcaj innych użytkowników Facebooka do odpowiadania na Twoje posty lub zamieszczania własnych komentarzy na temat Twojej firmy lub tematu, który ich i Ciebie interesuje. Gdy opublikują, odpowiedz szybko – najlepiej w ciągu 24 godzin ( choć zalecane jest kilka godzin ). Brak odpowiedzi osłabi gotowość znajomych z Facebooka do kontaktu z Tobą i stopniowo odejdą.
Użyj zdjęć i filmów
Zdjęcia i filmy są głównym elementem atrakcyjności Facebooka. Używaj ich często, aby Twoi znajomi byli zaangażowani w rozrywkę. Na przykład:
- sprzedawca odzieży może publikować zdjęcia nowych produktów, gdy tylko się pojawią
- architekt lub budowniczy może zamieszczać codzienne zdjęcia remontowanego domu
- trener osobisty może opublikować film instruktażowy, jak wykonać określone ćwiczenie
Bądź interaktywny z ofertami, konkursami, grami, ankietami itp. Ludzie lubią, gdy Facebook jest fajny i gdy dostarcza coś, czego nie mogą uzyskać w żaden inny sposób.
Badania pokazują, że rabaty i prezenty są najpopularniejszym powodem, dla którego klient obserwuje stronę firmy na Facebooku. Podobnie konkursy i gry mogą ożywić Twoją stronę.
Facebook może być również wykorzystywany do dystrybucji ankiet wśród klientów. Jeśli to zrobisz, upewnij się, że ankiety są krótkie i zapewnij link do ankiety, który użytkownicy mogą łatwo kliknąć, zignorować lub udostępnić znajomym.
Pielęgnuj swoje relacje
Budowanie dobrych relacji z innymi użytkownikami Facebooka wymaga czasu, więc bądź cierpliwy. Szczerze angażuj się w rozmowy, dostarczaj przydatne treści i opracowuj nagrody dla lojalnych klientów, aby wspierać pozytywne relacje.
Promuj swoją stronę na Facebooku
Jeśli masz stronę na Facebooku, promuj ją w swojej firmie, aby Twoje media społecznościowe współpracowały z bardziej tradycyjnymi metodami marketingowymi. Podaj swój adres Facebook na papierze firmowym, wizytówce i stronie internetowej, w sklepie, w reklamach oraz w podpisie e-mail.
Skorzystaj z Facebook Insights, aby dowiedzieć się więcej o swoich klientach
Statystyki Facebooka mogą Ci powiedzieć więcej o osobach, które polubią Twoją stronę. Gdy poznasz cechy znajomych z Facebooka, możesz dostosować swoje posty i oferty do ich potrzeb i zainteresowań.
Na przykład, jeśli prowadzisz księgarnię, która obsługuje klientów w każdym wieku, ale większość Twoich znajomych z Facebooka ma 18–25 lat, Twoje oferty na Facebooku mogą koncentrować się na książkach odpowiednich dla tej grupy wiekowej (podczas gdy oferty w sklepie są szersze). Lub, jeśli jesteś sprzedawcą internetowym, który nigdy nie spotyka się z klientami, możesz uzyskać wyraźniejszy obraz tego, co myślą i czują, przeglądając ich zainteresowania, wiek i lokalizacje na Facebooku.
Najnowsze komentarze